Ułatwienia dostępu

Przyjazna szkoła

Projekt „Przyjazna szkoła” jest finansowany przez Urząd m.st. Warszawa w ramach programu „Dobrostan dzieci i młodzieży 2024”.

Projekt będzie realizowany od 20.05.2024 do 20.12.2024 r.

 

W ramach projektu będą prowadzone następujące działania:

 1. Warsztaty „Budowanie dobrostanu dzieci i młodzieży w okresie zmiany edukacyjnej”. Program jest skierowany do dzieci i młodzieży w okresie zmiany poziomu edukacji – przejście z zerówki do pierwszej klasy, z nauczania początkowego do klasy czwartej i wreszcie z ósmej klasy do szkoły ponadpodstawowej. Zmiana poziomu edukacji to nowe, nieznane dotąd obowiązki i wyzwania dla dzieci i młodzieży, w przypadku klas ósmych będzie to również całkowita lub prawie całkowita zmiana środowiska klasowego i szkolnego. Podobnie jest w przypadku dzieci z zerówki przedszkolnej – pojawia się całkiem nowa, nieznana im dotąd rzeczywistość szkolna. Wraz ze skończeniem trzeciej klasy zmienia się bardzo dużo – pojawiają się nowi nauczyciele, kilka nowych przedmiotów, zajęcia odbywają się w różnych klasach, zazwyczaj w innej części szkoły. Często są to sytuacje kryzysu emocjonalnego u dzieci i młodzieży, w których dominuje niepokój, niepewność, a czasem nawet lęk. Łączy się to z utratą wiary w siebie, swoje możliwości i umiejętności oraz z zaniżonym poczuciem własnej wartości. Niepewność w nowym otoczeniu może prowadzić do izolacji społecznej i obniżonego poczucia przynależności. Ważne jest, aby w tych trudnych momentach uczniowie potrafili zachować swój dobrostan. Ważne jest również, żeby uzyskali tak duże jak to możliwe wsparcie w jego budowaniu.

2. Spotkania superwizyjne dla nauczycieli. Będą to spotkania dla nauczycieli, którzy chcą się dowiedzieć więcej o pomocy jaką mogą zaoferować uczniom. Wsparcie nauczycieli podniesie dobrostan uczniów poprzez zrozumienie i pomoc jaką od bardziej świadomych nauczycieli otrzymają.

3. Spotkania dla rodziców – wsparcie rodziców polega na tym, że rodzice dostaną przestrzeń i możliwość mówienia o swoich trudnościach, o tym w jakich sytuacjach nie radzą sobie ze swoimi dziećmi. Moderatorka przedstawi też sytuację emocjonalną w jakiej znajdują się dzieci w okresie zmiany poziomu edukacjo. Celem grup tego typu jest wypracowywanie z nimi nowego zachowania, które są oparte na ty, by słuchać swoich dzieci, słyszeć je, rozmawiać z nimi o granicach, pokazywać im swoje granice, pokazywać im swoją miłość a nie tylko stanowczość, surowość.

4. Spotkania Integracyjne – budowanie społeczności klasowej. Spotkania będą przeprowadzone w klasach, w których uczą się dzieci/młodzież z doświadczeniem wojny i/lub migracji. Celem działania jest przeciwdziałanie eskalacji konfliktów, powstawaniu uprzedzeń i zachowaniom dyskryminującym innych uczniów w klasie i szkole. Podczas spotkań integracyjnych uczniowie dowiedzą się również więcej na temat sytuacji innych dzieci i młodzieży w Polsce, z jakimi sytuacjami życiowymi się borykają, dowiedzą się, jak dużo wspólnego ich łączy. Zajęcia będą składały się z części dyskusyjnej – rozmowy na temat emocji i odczuć jakie budzi w uczniach, w klasie ta sytuacja, jak uczują się w nowej sytuacji i co można i co trzeba zrobić, żeby poczuły się lepiej, aby zrósł ich dobrostan.

5. Warsztaty integracyjne dla uczniów i uczennic ze szkół, w których uczą się dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji lub zagrożonych wykluczeniem społecznym. Warsztaty integracyjne będą prowadzone dla mniejszych grup z danej klasy lub jeśli to możliwe w trybie świetlicowym dla wszystkich osób z danej klasy. Zajęcia mają na celu budowanie wzajemnego zrozumienia, tolerancji i współpracy dla wszystkich członków społeczności szkolnej. Mają wesprzeć proces wzajemnej akceptacji i tego, by uczniowie w swoim towarzystwie poczuli się lepiej. Prowadzący przygotują propozycje wspólnych aktywności dla danych grup, w zależności od składu i wieku uczestników oraz ich potrzeb, zdiagnozowanych w trakcie spotkań integracyjnych z daną klasą. Mogą to być spotkania z grami planszowymi, wspólna organizacja działań na terenie szkoły np. działań wolontarystycznych, festynów, działań aktywizujących innych członków społeczności), wspólne wytwarzanie rękodzieła, gry i zabawy sportowe.

Projekt będzie realizowany w 5 warszawskich szkołach podstawowych, ze szczególnym uwzględnieniem szkół, w których uczą się dzieci i młodzież ze środowisk zagrożonych wykluczeniem społecznym, szkół w których jest duża liczba uczniów/uczennic z doświadczeniem wojny, uchodźstwa i migracji.

Celem projektu jest wzmocnienie dobrostanu dzieci i młodzieży poprzez wsparcie 3 grup docelowych uczestników – członków społeczności szkolnych – uczniów, rodziców i nauczycieli. Działania  stanowią rozszerzenie oferty dostępnej w szkołach, poradniach psychologiczno- pedagogicznych i Warszawskich Centrum Innowacji Edukacyjno – Społecznych i Szkoleń.

 

Zapraszamy do współpracy, kontakt:

501 022 598

Mail: svhumana@gmail.com

 

Kontakt

Stowarzyszenie Vox Humana

ul. Puławska 24b/16
02-512 Warszawa

Telefon

+48 501 022 598

Email

agata_marek@o2.pl