Jak pracować z cudzoziemcami
Zapraszamy do udziału w kursie „Jak pracować z cudzoziemcami”. Kurs jest organizowany w ramach realizacji projektu „Witamy w Polsce 2022/2023” finansowanego przez Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej w ramach Pierwszej Edycji Programu Aktywizacyjnego dla Cudzoziemców na lata 2022-2023 „Razem Możemy Więcej”.
Kurs trwa 48 godzin lekcyjnych. Celem kursu jest kompleksowe przygotowanie uczestniczek/ów do pracy z uczniami z Ukrainy, którzy przyjechali do Polski z powodu napaści Rosji na Ukrainę. Jest przeznaczony dla nauczycieli, wolontariuszy, pedagogów, psychologów, reedukatorów oraz osób pracujących z cudzoziemcami. Udział w kursie może być elementem doskonalenia zawodowego nauczycieli.
Zajęcia będą odbywały się zdalnie (6 dni szkoleniowych po 8 godzin dydaktycznych dziennie) na platformie Zoom w godzinach 9.00-15.00.
Liczba miejsc na każdym kursie: 15
Udział w kursach jest bezpłatny, liczba miejsc ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń
Kursy będą się składały z dwóch modułów po 24 godziny: pierwszy to „Jak uczyć polskiego jako obcego” a drugi to „Praca z uczniami z Ukrainy”. Kurs będzie stanowił kompleksowe przygotowanie do pracy z uczniami z Ukrainy z doświadczeniem wojny. Każdy z uczestników otrzyma pomoce dydaktyczne do nauki polskiego jako obcego. Po zakończeniu uczestnicy otrzymają zaświadczenie ukończenia kursu.
Program kursu „Jak pracować z cudzoziemcami”
Program części 1 – Jak uczyć polskiego jako obcego.
Czas: 24 godz.
Prowadząca: Ewa Pawlic-Rafałowska
Treści programowe części 1:
MODUŁ |
TREŚCI PROGRAMOWE |
LICZBA GODZIN |
Moduł I |
– Uwarunkowania prawne dotyczące edukacji uczniów z doświadczeniem migracji w polskiej szkole. – Zasady planowania lekcji języka polskiego jako obcego/drugiego. – Struktura lekcji języka polskiego jako obcego/drugiego. – Nauczanie wymowy i intonacji – techniki nauczania wymowy, miejsca trudne dla Ukraińców. – Nauczanie pisowni – techniki nauczania pisowni, pismo a mowa, zasady |
8 h |
Moduł II |
– Nauczanie słownictwa – techniki nauczania słownictwa, słownictwo a sprawności językowe. – Nauczanie gramatyki – techniki nauczania gramatyki. – Rozwijanie sprawności rozumienia ze słuchu, czytania, mówienia, pisania. – Trudne miejsca polszczyzny dla Ukraińców. |
8 h |
Moduł III |
– Metody nauczania języka polskiego jako drugiego w różnych grupach wiekowych. – Ocena jakości pracy nad językiem. – Zasady i sposoby poprawiania błędów. – Materiały i pomoce dydaktyczne przydatne na lekcjach języka polskiego |
8 h |
Program części 2 – Praca z uczniami z Ukrainy
Czas: 24 godz.
Prowadzące: Agata Marek, Justyna Święcicka, Lyudmila Naidenova
Treści programowe części 2:
MODUŁ |
TREŚCI PROGRAMOWE |
LICZBA GODZIN |
Moduł I |
– Kryzys migracyjny w Polsce – wojna w Ukrainie – Wojna w Ukrainie – konsekwencje dla Polski krótko- długoterminowe – system oświaty w Ukrainie, czego możemy oczekiwać od uczniów, różnice programowe, system oceniania w Ukrainie, – Różnice kulturowe i ich konsekwencje |
8 h |
Moduł II 2 osoby prowadzące |
– Psychologiczne konsekwencje wojny: Zmiany w strukturze rodziny, Przykłady konsekwencji opisane w literaturze. – Diagnoza PTSD: Skale, wywiady i kwestionariusze używane w diagnozie, Objawy ogólne u dorosłych, które mogą mieć wpływ na funkcjonowanie dzieci zostających pod ich opieką, Podłoże neurobiologiczne – PTSD u dzieci: Typowe zachowania u dzieci i młodzieży, Jak odróżnić PTSD od innych zaburzeń okresu dzieciństwa i adolescencji, Leczenie i terapia – Jak nauczyciel może pomóc uczniom z PTSD: Aktywne słuchanie, dawanie wsparcia, pomoc w regulacji nastroju, praca na zasobach, Budowanie wsparcia w ramach zespołu klasowego i integracja, Bajkoterapia, drama i inne metody |
8 h |
Moduł III 2 osoby prowadzące |
– Problemy spotykane w szkole i proponowane rozwiązania – Studium przypadków w danych szkołach – Asystent kulturowy – rola i wsparcie – Formy wsparcia dla nauczycieli, pomoce dydaktyczne w pracy z uczniami cudzoziemskimi – Scenariusze lekcji – wprowadzanie uczniów (warsztaty, ćwiczenia) – Praca w klasie wielokulturowej |
8 h |
Po ukończeniu kursu uczestnik potrafi:
- korzystać ze źródeł opisujących standardy europejskie oraz wymagania nowej podstawy programowej w zakresie nauczania języków obcych,
- uwzględnić w planowaniu zajęć indywidualne edukacyjne potrzeby uczniów,
- stosować zadaniowe formy pracy,
- zastosować w praktyce wybrane narzędzia diagnozy i monitorowania umiejętności językowych oraz wiedzy uczniów uczących się języka polskiego jako drugiego,
- uwzględnić specyfikę nauczania języka polskiego jako drugiego w pracy z uczniem cudzoziemcem,
- zdiagnozować umiejętności językowe i wiedzę ucznia rozpoczynającego naukę w polskiej szkole,
- planować i organizować zajęcia języka polskiego dla cudzoziemców, uwzględniając wyniki wstępnej diagnozy wiedzy i umiejętności ucznia cudzoziemskiego.
Uczestnik po zakończeniu kursu:
- ma wiedzę nt. religii i kultury uczniów ze swojej klasy,
- rozumie różnice kulturowe i potrafi przygotować uczniów polskich do przyjęcia kolegów z innych krajów oraz uczniów cudzoziemskich do przyjęcia norm społeczeństwa przyjmującego,
- ma wiedzę nt. współczesnego uchodźstwa i migracji,
- rozumie proces adaptacji uczniów cudzoziemskich w szkole,
- potrafi uwzględnić specyfikę pracy w klasie wielokulturowej,
- zna i potrafi przeprowadzić scenariusze lekcji wprowadzające do klasy wielokulturowej,
- potrafi efektywnie współpracować z asystentem kulturowym i organizacjami wspierającymi szkołę,
- patrzeć z szerokiej perspektywy na zachowania dzieci i młodzieży oraz ich rodziców związane z doświadczeniem wojny.
Uczestnicy:
- zdobędą podstawową wiedzą na temat Zespołu Stresu Pourazowego,
- będą umieli prowadzić obserwację zachowania dzieci i interpretować zaburzenia tych zachowań,
- będą potrafili odróżniać PTSD od innych problemów i zaburzeń dzieci oraz młodzieży,
- będą umieli podjąć działania i interwencje,
- będą przygotowani na pojawiające się problemy,
- dostaną narzędzia do interpretacji,
- dostaną wskazówki jak wspierać psychologicznie dzieci i młodzież z Ukrainy.
Zapraszamy do udziału!
Zgłoszenia proszę odsyłać na adres: agata_marek@o2.pl
Więcej informacji: Agata Marek: tel.: 501 022 598, mail: agata_marek@o2.pl
Kontakt
Stowarzyszenie Vox Humana
ul. Puławska 24b/16
02-512 Warszawa
Telefon
+48 501 022 598
agata_marek@o2.pl